סטודיו להגשמת חלומות

רוחות של שינוי

מי שנכנס לסטודיו החדש של הנטגב בשבועות האחרונים גילה עשרות נעליים מצוירות על השולחן, מוזיקה חזקה, ציורים על התקרה והקירות, ערסלים ואווירה צעירה ומשוחררת. לפני מספר חודשים, צוות הנטגב זיהה שיש יזמים שזקוקים למקום שמאפשר יותר מרק עבודה משרדית, וכך נסללה הדרך להקמת סטודיו ליצירה – מתחם נפרד, צמוד למתחם NETGEV. הסטודיו ליצירה מאפשר ליזמים בנטגב לעבוד על דברים שאי אפשר לעשות במרחב העבודה הרגיל, כמו צילום סרטון שיווקי על גבי מסך ירוק, ציור אומנותי על נעליים וכד'. ואכן, הסטודיו מלא בהשראה וממלא את תפקידו נאמנה.

נעליים מצוירות. צילום: HR

אחד היזמים שהובילו לפתיחת הסטודיו הוא רון חיות (23), מומחה למסחר באינטרנט (ecommerce). ביקשתי לשבת איתו לשיחה כדי להבין איך מתפרנסים ברווח מחנות באינטרנט (הסכומים המלאים גבוהים מאוד, אבל רון ביקש להשאיר אותם חסויים). בשנה וחצי האחרונות רון פתח לא פחות מ-4 חנויות ברשת: חנות איביי, חנות בעלי-אקספרס, חנות נעליים ואת זירת המסחר המקוונת 'ג'סטה'.

 

רון, איך הכל התחיל?
"לפני שנה וחצי ראיתי מודעה בפייסבוק שסיפרה על כסף מהיר וקל שאפשר לעשות באינטרנט. לא לקחתי את הקורס שהם הציעו, אבל התחלתי לחקור ולהכיר את עולם האינטרנט והאפשרויות המטורפות שהוא מציע".

ואז?
"ואז ניסיתי לפתוח חנות באיביי, זה קל. כולם יכולים לנסות."

אתה יכול לגלות לי כמה הרווחת מהחנות הזאת?
"לא יותר מכמה גרושים. חלום ההכנסה הפסיבית, או ההכנסה המהירה, או ההכנסה הקלה זה שקר. אין דבר כזה הכנסה קלה. כן אני עושה את מה שאני אוהב ובקצב שלי, כן אני מכניס הרבה יותר מבני גילי וכן אני נפגש עם חברים לצהריים תוך כדי עבודה, אבל זו ממש לא עבודה קלה".

חלום ההכנסה הפסיבית, או ההכנסה המהירה, או ההכנסה הקלה זה שקר. אין דבר כזה הכנסה קלה.

מחפשים משמעות

את רון אני פוגש במתחם היזמות והתעסוקה החדשני "NETGEV" שנמצא סמוך לעידן 2000, בקומת קרקע בבניין עיריית דימונה. בכניסה למתחם יושבים כמה חברה צעירים ומדברים על דרכים חדשות להביא לקוחות משלמים לעסק. המתחם עצמו מחולק לכמה חלקים: חלל הרצאות והכשרות, חלל עבודה משותף, משרדים פרטיים וחדר ישיבות. אנחנו מתיישבים בחדר הישיבות ואני שואל את רון:

רון, תגיד ת'אמת, לא חשבת לעבוד במפעלים, כמו חצי דימונה?
"האמת שלא רק חשבתי לעבוד במפעלים, גם עבדתי בהם. לפני שנתיים השתחררתי מהצבא, ועשיתי עבודה מועדפת בים המלח. העבודה הייתה מבאסת ומשעממת. אתה יודע איך זה ים המלח, חום אימים, החולצה נדבקת לך לגוף, לאוויר יש הרגשה של שמן, וכאילו זה לא מספיק, אתה לא באמת עושה שום דבר משמעותי." הבוס היה אומר לי "תזיז את המכונית מכאן לשם", וזהו. זה אשכרה היה סתם כדי להעסיק אותי. הייתי קם בבוקר עם מצב רוח דפוק והחלטתי שאין מצב שאני עושה את זה בהמשך".

לאחרונה אני נפגש עם הרבה יזמים והרבה בעלי עסקים, חלקם מצליחים וחלקם פחות. אתה חושב שיש איזשהו מתכון להצלחה, איזו נוסחה שאם עושים אותה תמיד מצליחים?


"לא. אין דבר כזה, להצלחה אין מתכון. יכול להיות שמישהו יעבוד קשה ולא יצליח בפעם הראשונהֵ, אבל אם יש לו את האופי הנכון? הוא ירים את הראש, וימשיך לצעוד לכיוון המטרה, בסוף הוא יצליח. הוא חייב להצליח.

 

רוב היום של רון מוקדש למכירת נעליים דרך האינסטגרם והקמת חנות בעלי-אקספרס, רון מייבא נעליים ֵבייבוא אישי ומוכר עשרות זוגות בחודש; "יש לי לקוחות קבועים שקונים יותר מ 3 נעליים בחודש", הוא אומר.

אפשר לקרוא למה שאתה עושה דרופשיפינג?
"זה יותר מסתם דרופשיפינג. דרופשיפינג זה למכור מוצר של מישהו אחר ולקחת עמלת תיווך וזה מה שאני עושה בחנות איביי. בחנות נעליים זה לא ממש דרופ, אני נותן אחריות מלאה, שירות אישי ומשלוחים. זו חווית קנייה אחרת לגמרי, עובדה שאנשים חוזרים פעם אחר פעם".

לא הולך בתלם

פרויקט נוסף שרון הקים לאחרונה הוא סטודיו לנעליים מצוירות, בראש הפרויקט הוא שם את דור עזרן (22), חבר ילדות איתו חלק חיילות משותפת ואת קובי ביטון (24), אותו הכיר בנטגב ומשמש כמפתח ואיש הטכנולוגיה. לפרויקט הם קראו MY-ART-SHOES צירפנו אותם לשיחה כדי לקבל את הזווית המיוחדת שלהם על הקמת העסק.

קובי ביטון, יזם בנטגב

"מטרת הסטודיו", מספר לנו דור, "היא לייצר נעליים שמתאימות באופן מדויק ללקוח. התהליך הוא כזה: מגיע לקוח עם רעיון או ציור ספציפי, אנחנו מדייקים את הציור המתאים ובוחרים את הנעל יחד עם הלקוח, כדי שזה יתאים ללקוח בצורה מיטבית. לאחר שהנעל מגיעה אנחנו מזמינים את הצייר הכי מתאים, מתוך מאגר הציירים שלנו, ואנחנו מגשימים את החלום של הלקוח".

נעליים מצוירות. צילום: HR

מן הסתם זה לא זול הסיפור הזה.
"לא זול בכלל, אבל התאמה אישית היא אף פעם לא זולה. אנחנו כאן כדי לייצר למי שרוצה נעל שאף אחד מעולם לא ראה. הוא היחיד בעולם שיש לו את הנעל הזאת. כשמצרפים לזה את העובדה שגם הנעל עצמה נוחה ואיכותית מאוד, אני חושב שיש כאן WIN-WIN" (מושג הלקוח מעולם המשא-ומתן. הוא מציג מצב שבו שני הצדדים מרוויחים ואף אחד לא מפסיד. א.כ)".

נעל מצויירת

לפני שנתיים דור השתחרר מהצבא לאחר שירות משמעותי כמפקד בהנדסה קרבית. בגלל שכבר מגיל צעיר הוא התחבר לעולמות הטכנולוגיה, דור הגיע לנטגב וחיפש את הנקודה שלו בעולם. "רציתי להגשים את עצמי", הוא אומר. כדי להתמקצע דור למד שיווק דיגיטלי, ניסה לפתוח עסקים שונים והלך להאקטונים (האקטון – אירוע של 24 שעות בו מתאספים יזמים, רעיונאים ואנשי טכנולוגיה כדי לפתור בעיה מסוימת בזמן קצר).

עצמאי או שכיר? 

דור, למה בכלל להיכנס לזה, לא עדיף ללכת למפעל?
"פחדתי שאם הייתי מגיע למפעל הייתי נתקע שם. אני אוהב יצירה ותמיד רציתי לעבוד בעבודה יצירתית. זה האופי שלי, לכן אני לומד היום הנדסת סאונד – כי גם זה משהו יצירתי וצבעוני".
קובי: "אפשר להתערב? מה הקשר מפעל? למה שמישהו ירצה להיות חלק מפס ייצור. אני כבר מגיל 13 התחלתי להתעסק בעולמות הטכנולוגיים ובגיל 17 פתחתי את העסק הראשון שלי. למה שמישהו אחר יגיד לי מה לעשות?"

 

אמרתם לי קודם שהיו כמה עסקים שניסיתם להקים ולא הצלחתם. בטח הכישלון הזה מבאס.
דור: "לא נכשלתי. זאת אומרת – ניסיתי וראיתי שהרעיון לא עובד. זה היה עוד צעד בדרך להצלחה".
רון: "תכל'ס זה כן כישלון. עבדת קשה בשביל משהו שלא הגיע לתוצאות שקיווית".

 

וזה לא מייאש?
רון: "לא. כשאדם מחליט לעשות את מה שהוא אוהב הוא יודע שיהיו קשיים בדרך, אבל בסוף הוא קם ליום חדש, חותר להצלחה ונהנה מהעשייה שלו".
דור: "הרב יורם אברג'ל אמר פעם שכדי לבנות בניין גדול צריך הרבה חומרי בניין. הכשלונות הם חומרי הבניין שלנו!"

הגשמה עצמית זה שם המשחק

דור, במה אתה רוצה לעבוד כשתהיה גדול?
"צוחק.. אני יישאר בעולמות היצירה. מקווה שהסטודיו נעליים יכניס לי הכנסה פסיבית יפה. אני חולם להיות טכנאי סאונד למשחקי מחשב, פלאגינים של cubase וכלים וירטואליים".

למי מתאים לדעתך להיות יזם?
"אנשים שמחפשים לצאת מהגבולות, לחלום בגדול ולהצליח. זה לא מתאים לאנשים שבאים לעבודה רק בשביל המשכורת וחוזרים הביתה. זה למי שלא מפחד ללכת קדימה באמונה שלמה. לפני כמה חודשים עבדתי כמחסנאי ברותם, ופגשתי בחור שהיה לו רעיון מגניב. פטנט. הכוונתי אותו מה השלבים הבאים והיום הוא עושה חיל".

האם זה שאתם מדימונה זה עוזר או מפריע ליזמות הזאת?


דור: "תתפלא לשמוע, אבל דימונה באמת עוזרת. ואחד הדברים שהכי עוזרים זה ההקמה של הנטגב, שזה מקום של אנשים שלא מפסיקים לחלום ולהגשים את החלומות שלהם ושל החברים שלהם. לא צריך לעבור לשום מקום, אפשר להצליח כאן כמו בכל מקום אחר עם החבורה המופלאה הזאת שיש כאן".


קובי: "אני גרתי שנתיים בתל אביב ואחר כך במושב בניה, ליד יבנה. למרות שאני בן דימונה לא האמנתי שיש מקום כמו הנטגב. ה Flow (זרימת עבודה) כאן מדהים. אני נהנה להיות בסביבה צעירה ובעיניי זה לא פחות טוב מתל אביב".

קובי הוא המבוגר מבין השלושה ומאחוריו יש כבר כמה חברות. היום הוא הבעלים של אתר היכרויות לפרק ב' ולגיל השלישי, אתר למכירת כרטיסים לאירועים, יש לו חברה לבניית אתרים והוא גם שותף במיזם My Art Shoes.

קובי, תן לנו משפט חזק לסיים איתו את הכתבה?
"בטח. אם יש לך יצירתיות, שאיפות להצליח, מוטיבציה ורצון לשרוף את השטח – אתה הולך להצליח. ואם כבר אתה מתכנן להצליח תגיע לנטגב. זה המקום שיוביל אותך להצלחה".

תגובות פייסבוק
שינוי גודל גופנים